Onderneming / 17.04.2007

Sonaecom kiest voor devolo inhouse powerline adapter

Portugese telco zet devolo dLAN Highspeed adapter in voor overdracht van IP-TV signalen in huis. Sonaecom, de Portugese telecomafdeling van de Sonae Group, heeft gekozen voor de devolo dLAN Highspeed inhouse powerline adapters om hun Clix SmarTV klanten van IP-TV te voorzien. De dLAN adapters van devolo versturen IP-TV signalen vanaf de DSL modem naar de TV settopbox via het bestaande stroomnet in huis.

devolo AG, Europees marktleider op gebied van HomePlug producten, kondigt aan dat Sonaecom gekozen heeft voor devolo’s dLAN Highspeed adapters als oplossing voor de thuisnetwerken van Sonaecom’s Clix SmarTV aanbod. Clix SmarTV werd in april 2006 gelanceerd en was de eerste en momenteel nog steeds de enige IP-TV dienstverlener in Portugal, dat meer dan 3,6 miljoen huishoudens telt. Een van de grootste uitdagingen voor IP-TV tot nog toe was het verdelen van het signaal naar verschillende kamers in huis. Er is slechts één netwerktechnologie die de nodige performantie biedt en die absoluut geen configuratie door de eindgebruiker behoeft. Dit zijn vereisten waaraan andere netwerktechnologieën zoals WLAN niet kunnen voldoen. Net zo onpraktisch is de arbeidsintensieve en dure installatie van netwerkkabels. Clix heeft gekozen voor de ideale en zeer kosteneffectieve oplossing, namelijk de devolo dLAN Highspeed adapters. De devolo adapters bieden veilige datatransfers via de bestaande stroomleidingen in huis en brengen de IP-TV signalen naar elke kamer in huis. Met bruto datatransmissiesnelheden tot 85 Mbps bieden de dLAN Highspeed adapters voldoende snelheid voor een vlotte weergave van IP-TV televisiekanalen.

dLAN technologie – het comfortabele alternatief

Niet alleen de configuratie is stukken makkelijker, de dLAN technologie biedt tevens een superieur bereik en betere transmissiekwaliteit in vergelijking met WLAN omdat muren en plafonds geen obstakel vormen voor dLAN. Bovendien is er absoluut geen installatie nodig. Clix klanten die de devolo dLAN Highspeed adapters voor de eerste keer gebruiken, zullen een ware plug & play ervaring beleven.“Als één van Europa’s marktleiders voor inhouse powerline producten kon devolo Clix overtuigen met haar bedrijfsfilosofie die innovatie promoot, haar hoge kwaliteitsstandaarden en jarenlange ervaring. Wij hebben Clix gevolgd en geconstateerd dat het om een hoogst innovatief bedrijf is dat snel is in het aanbieden van de laatste nieuwe diensten aan haar klanten”, aldus Heiko Harbers, CEO van devolo AG.

Toekomstige standaardoplossing voor thuisnetwerken

De devolo adapters zijn gebaseerd op de HomePlug technologie, een internationale standaard die ondersteund wordt door bedrijven als SONY, Samsung, Intel en Motorola. Door het gebruik van hoogkwalitatieve hardware, voldoen dLAN producten aan alle eisen van een moderne en krachtige inhouse backbone. “dLAN evolueert om de backbone van de toekomstige thuisnetwerken te worden. Daarom verwachten we dat steeds meer telco’s voor devolo en dLAN kiezen in combinatie met IP-TV”, voegt Harbers toe.