Zakelijke klanten / 27.09.2012

Metering Europe 2012: nieuwe devolo powerline oplossingen voor smart grid

devolo presenteert tijdens Metering Europe 2012 innovatieve dLAN®-oplossingen voor smart grid. Het bedrijft pakt ook uit met een wereldprimeur: de nieuwe Green PHY-producten, innovatieve moduleoplossingen voor e-mobility en smart homes. Daarnaast stelt het bedrijf voor het eerst de resultaten voor van haar omvangrijke G3-PLC-veldtest, die samen met Vattenfall werd uitgevoerd. Andere nieuwigheden van devolo zijn powerline producten voor communicatie voor meters en rechtstreekse LTE-verbinding.

G3-PLC-veldtest met Vattenfall succesvol afgerond

In samenwerking met Vattenfall Europe Metering heeft devolo een grootschalige G3-PLC-veldtest in Europa succesvol beëindigd. Daarbij werden de prestaties van de PLC-technologie en de naleving van EMC-richtlijnen binnen een typisch clustersegment in de praktijk onderzocht. Het resultaat van deze test was indrukwekkend.Access powerline vormt de ideale communicatie-infrastructuur voor alle real-time smart grid toepassingen en biedt voldoende capaciteit voor de toepassingen van de toekomst. Meer informatie over deze succesvolle veldtest is beschikbaar op de stand van devolo.

Green PHY wordt standaard voor e-mobility en smart home communicatie

HomePlug Green PHY werd speciaal ontwikkeld voor smalbandtoepassingen met minimaal energieverbruik en is bijgevolg de nieuwe powerline standaard binnen de e-mobility geworden. De communicatie die gebruikt wordt bij laadtechnologie in Europa zal zich op deze powerline techniek baseren. devolo toont tijdens Metering Europe als eerste fabrikant producten en oplossingen voor auto- en laadpalenfabrikanten. Als volledig compatibele standaard met HomePlug AV wordt Green PHY ook geïmplementeerd in toepassingen voor smart home. Deze oplossingen voor het uitlezen van meterstanden op afstand en voor sensortechnologie in huis gebruiken de Green PHY-module voor een naadloze communicatie binnenshuis. devolo zal een eerste live presentatie houden op de stand van chipsetfabrikant Qualcomm.

devolo toont OpenWRT-platform voor smart meter integratie

Via de combinatie van de dLAN® 200 USB extender en de OpenWRT firmware biedt devolo een efficiënte oplossing voor de integratie van draadloze meters in huis. Op die manier wordt een veilige en stabiele datacommunicatie in het hele huis gegarandeerd ondanks het beperkte draadloze bereik. Door de ondersteuning van alle gangbare draadloze standaarden kan deze krachtige OpenWRT-oplossing aangepast worden aan individuele vereisten en uitgebreid.

devolo dLAN® LTE-Router voor breedbandcommunicatie via het mobiele netwerk

Met de nieuwe mobiele netwerkstandaard LTE (Long Term Evolution) wordt een nieuw soort breedband internetverbinding via het mobiele netwerk mogelijk tussen kleine producenten en energieleveranciers. Met het oog op gebruik voor smart grid bereikt de 4G-techniek vooral haar volledige potentieel in landelijke streken: voedingspunten kunnen moeiteloos aangesloten worden. Met de dLAN® LTE Router is een eenvoudige, op powerline gebaseerde communicatie mogelijk tussen meters die instaan voor het meten van het verbruik en deze die instaan voor het meten van de productie en de LTE-zender. De gegevens worden via LTE in gedefinieerde intervallen of in real-time naar de energieproducent verstuurd.

“devolo heeft zich met haar dLAN®-oplossingen in de beste positie geplaatst voor de noden van energiemarkt”, aldus Heiko Harbers, voorzitter van de raad van bestuur van devolo AG. “Wij bieden innovatieve powerline oplossingen, die elk meteringscenario omvatten, zowel in het access segment als op gebied van inhouse communicatie. Bovendien profiteren onze klanten van onze expertise op gebied van OEM: devolo beschikt over de nodige capaciteit gaande van productie tot logistiek om in heel Europa een roll-out te verwezenlijken.”

Bezoek devolo van 9 tot 11 oktober 212 op Metering Europe in het Amsterdam RAI beursgebouw, stand C77 in hal 1. devolo is ook aanwezig op de stand van Qualcomm (stand B37 in hal 1) met een showcase van de Green Phy-module.